Jakie są koszty prowadzenia działalności?

Biuro rachunkowe Olsztyn

Prowadząc firmę musimy liczyć się nie tylko z tym, że będziemy zarabiali, ale również z tym, że będziemy ponosić koszta. Wbrew pozorom im większe są koszta tym lepiej dla przedsiębiorcy, dlatego, że zapłaci mniejszy podatek. Dlatego też przedsiębiorcy wrzucają w koszta wszystko, co tylko jest możliwe. Czy to jest właściwe postępowanie? Otóż nie zawsze, ponieważ przy kontroli mogą wyniknąć spore nieprzyjemności. Warto wówczas sprawdzić, jakie wydali można spokojnie zaliczyć do kosztów przychodu i w bezpieczny sposób odliczyć podatek. 

Przepisy kontra koszty firmy

Jeśli nie wiemy jakie wydatki można wrzucić w koszty możemy spróbować znaleźć odpowiedź Ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 22 ust. mówi wyraźnie iż: „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów ”.

Co to właściwie oznacza? Może to oznaczać, że jeżeli jesteśmy w stanie wykazać, że towar czy usługa zakupiona na firmę faktycznie wspomaga w zdobyciu  nowych bądź utrzymaniu dotychczasowych klientów czy rozwijaniu firmy to taki wydatek można z czystym sumieniem wrzucić w koszty. To właściciel przedsiębiorstwa jest zobowiązany do wykazania zależności pomiędzy wydatkami, a uzyskaniem przychodu. Należy jednak pamiętać o tym, by w odpowiedni sposób dokumentować to. Warto zbierać rachunki, faktury, umowy, ponieważ na pewno mogą się przydać w razie kontroli.

Koszty prowadzenia działalności – co można do tego wrzucić?

Z kosztami każda firma ma do czynienia właściwie od samego początku, pojawiają się one już przy zakładaniu działalności. Podajemy na konkretach, które koszty można odliczyć od podatku.

Firma mieszcząca się w biurze: 

  • wyposażenie biura, czyli meble, sprzęt elektroniczny

Biurko, fotel i inne niezbędne meble biurowe to podstawowe elementy wyposażenia, są niezbędne do prowadzenia działalności. Tak samo niezbędne są sprzęty np. komputery, drukarki czy telefony. Zatem to wszystko można wpisać w koszty bez problemu, że Urząd Skarbowy je podważy w razie kontroli. Jednak warto zachować zdrowy rozsądek, dlatego, że w razie przypadku braku zatrudnienia pracowników zakup 10 komputerów w roku na firmę może być lekko podejrzany i nierozsądny.

Do kosztów prowadzenia działalności można wrzucić także zakup drobnych akcesoriów papierniczych i biurowych np.  notesy, bruliony, kalendarze, długopisy i przybory piśmiennicze, papier czy toner do drukarki.

  • oprogramowanie

Do kosztów można również wrzucić, a następnie odliczyć od podatku zakup oprogramowania komputerowego typu pakiet biurowy MS Office (Word, Excel, Power Point), antywirusowe, programy księgowe itp.

  • reklama i marketing

Reklama i akcje promocyjne umożliwiają przedsiębiorcom zwiększać przychody oraz zdobywać nowych klientów. Zatem wydatki na stronę internetową, ulotki reklamowe, plakaty czy wizytówki można wliczyć w koszty.

  • transport, auto i leasing

W wielu przypadkach w firmie auto jest niezbędnym narzędziem do pracy, można z niego korzystać na wiele sposobów:

  • jako samochód prywatny,
  • leasing auta,
  • auto wpisane do ewidencji środków trwałych,

Natomiast jeśli do pracy ktoś jeździ  rowerem, w koszty można wliczyć także jego zakup, naprawę oraz przeglądy. Od podatku można odliczyć np. miesięczne bilety autobusowe, kolejowe, opłaty za autostradę podczas wyjazdów firmowych itp.

Bez obsługi przez profesjonalne biuro rachunkowe ciężko o prawidłowe funkcjonowanie firmy. Poleca się to szczególnie dla firm jednoosobowych lub zatrudniających niewielką liczbę pracowników. Koszty związane z opłatą za usługi biura rachunkowego przedsiębiorcy mogą również odliczyć od podatku.

 

Warto pamiętać, że niektórych rzeczy nie można odliczyć od podatku. O tym mówi art. 23 w Ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Trzeba się z nim zapoznać, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. W razie potrzeby najlepiej skontaktować się z obsługującym nas biurem rachunkowym.